Advanced Computer Animation(4190.663A)
2019 Fall

Instructor

Jehee Lee

E-mail: jehee (at) mrl (dot) snu (dot) ac (dot) kr

Office: 302-325

Phone: 880-1845


Teaching Assistance

Minseok Kim

E-mail: minseok (at) mrl (dot) snu (dot) ac (dot) kr

Office 302-312-1

Phone: 02-880-1864


Class Hour

Monday and Wednesday, 11:00~12:15


Classroom

Building 302, Room 107


Textbook

Computer Animation: Algorithms and Techniques, Rick Parent, Morgan Kaufmann.

We will cover only a small portion of this textbook. You don't have to buy the book if you don't want.

Numerical Recipes in C (or C++): The art of Scientific Computing, Cambridge.

The C version of the book is available on-line at http://numerical.recipes

Siggraph course notes "Physically Based Modeling" by Andrew Witkin, David Baraff, and Michael Kass.

The course notes and slides are available at https://www.cs.cmu.edu/~baraff/sigcourse/


Prerequisites

Undergraduate computer graphics

Programming skills with C or C++

Programming skills with OpenGL or DirectX


Grading Policy

Homework and Programming Assignments: 70%

Quiz and Exam: 30%


Notice

프로그래밍 과제는 조교 메일 (김민석, minseok@mrl.snu.ac.kr) 로 제출 바랍니다.

기본적으로 채점환경은 ubuntu 16.04 입니다.

외부 패키지, 라이브러리 등을 사용하실 경우 보고서에 그 설치 방법을 명시해 주시기 바랍니다.

다른 문의하실 점이 있으실 경우 메일로 연락주시기 바랍니다.

9월 28일) 이번 학기에는 로봇 관련 툴이나 시뮬레이터의 환경에서 과제하는 것을 허용합니다.

이는 다양한 학과에서 온 학생들에게 코딩 환경에 대한 제약을 주지 않으려는 목적이며,

쓰지 않는 학생들과의 형평성을 맞추기 위해 모델링과 렌더링 이외에 다른 기능을 사용하는 것을 절대 금지합니다.(기능이 있어도 직접 구현해야합니다)

자세한 내용은 조교 메일로 문의 부탁드립니다.

11월 12일) Programming Assignment #4 제출 마감 기한을 일주일 늘렸습니다. ( ~ 11/25 )

이번 과제는 이전 과제들에 비해 구현할 내용이 많을 수 있으므로 늦지않게 시작하시기 바랍니다.

11월 15일) 수업에서 공지한 대로 Term Project는 3인 1조로 구성된 팀으로 진행될 예정입니다.

수강생분들은 조교에게 각각 자신이 속한 팀원들의 이름이 담긴 메일을 보내주세요(팀당 한명이 대표로 보내셔도 됩니다).

팀이 없다면 없다고 말씀해주세요. 아직 구성이 덜 된 팀이나 팀이 없는 수강생분들은 조교가 임의로 팀원을 배정하거나 구성할 예정입니다.


Syllabus


Week Date      Contents
1 09 / 02

History of Computer Animation & Principles of Animation [pdf]

09 / 04

Affine Geometry [pdf]

2 09 / 09

Transformation [pdf]

09 / 11

Solving Linear Systems [pdf]

3 09 / 16

Kinematics [pdf]

  • Programming assignment #1 (Kinematics of Human Figures) out
09 / 18

Inverse Kinematics [pdf]

4 09 / 23

History of Motion Capture [pdf] [keynote]

모션 캡쳐의 과거, 현재, 그리고 미래 [reading]

09 / 25

Splines [pdf] [note1] [note2]

5 09 / 30

Splines (continued)

10 / 02

Keyframing and Speed Control [pdf]

6 10 / 07

Rotation and Orientation: Fundamentals [pdf]

Unit quaternion basics [reading]

10 / 09

No Class (한글날)

7 10 / 14

No Class

10 / 16

Midterm exam [Score file]

8 10 / 21

Geometric Programming with Rotation and Orientation : Representing rotations and orientations in geometric computing [reading]

10 / 23

Rotation and Orientation: Interpolation [pdf]

9 10 / 28

Motion Data Processing [pdf] [keynote]

10 / 30

Motion Data Processing (continued)

10 11 / 04

Blending and Timewarping [pdf]

11 / 06

Multi-dimensional Motion Interpolation [pdf]

11 11 / 11

Motion Graph [pdf] [keynote]

11 / 13

Differential Equation Basics

Particle Dynamics [Siggraph course notes]

12 11 / 18

No Class

11 / 20

No Class

13 11 / 25

Implicit Methods [Siggraph course notes]

  • Programming Assignment #4 in
  • Programming Assignment #5 out
11 / 27

Cloth and Fur Energy Functions [Siggraph course notes]

14 12 / 02

Rigid Body Dynamics & Constrained Dynamics [Siggraph course notes]

12 / 04

Collision and Contact [Siggraph course notes]

15 12 / 09

To be announced

12 / 11

To be announced

16 12 / 16

Term Project Presentation

  • Programming Assignment #5 in