MRL Seminar

SPRING 2014

Instructor

Jehee Lee

E-mail: jehee (at) mrl (dot) snu (dot) ac (dot) kr

Office: 302-325

Phone: 880-1845

Teaching Assistant

Kyungho Lee

Email: khlee (at) mrl (dot) snu (dot) ac (dot) kr

Office 302-312-1

Phone: 880-1864

Class hours

Friday, 10:00 to 11:30

Class Room

Building 138, Room 511-1(Friday)

 

Schedule

Week 1

6 / 13

(Hwangpil Park) Learning Bicycle Stunts ACM SIGGRAPH 2014

(Kyunglyul Hyun) 3-Sweep: Extracting Editable Objects from a Single Photo ACM SIGGRAPH ASIA 2013

Week 2

6 / 22

(Min Joo Yoon) Shape2Pose: Human-Centric Shape Analysis ACM SIGGRAPH 2014

(Kyungho Lee) Online Motion Synthesis Using Sequential Monte Carlo ACM SIGGRAPH 2014

Week 3

6 / 27

(Ri Yu) Breathing Life into Shape: Capturing, Modeling and Animating 3D Human Breathing ACM SIGGRAPH 2014

SCAPE: Shape Completion and Animation of People ACM SIGGRAPH 2005

(Seokjae Lee) Inverse-Foley Animation: Synchronizing rigid-body motions to sound ACM SIGGRAPH 2014

Week 4

7 / 4

(Kibeom Youn) Fully Automatic Segmentation of the Proximal Femur Using Random Forest Regression Voting IEEE TRANSACTIONS ON MEDICAL IMAGING 2013

(Kyungyong Yang) Real-Time Continuous Pose Recovery of Human Hands Using Convolutional Networks ACM SIGGRAPH 2014

Week 5

7 / 25

(Dongchul Jo) Adaptive Tearing and Cracking of Thin Sheets ACM SIGGRAPH 2014

(Jungdam Won) Anatomy transfer ACM Transactions on Graphics 2013

Week 6

8 / 29

 (Tian-iok Tionn) Generalizing Locomotion Style to New Animals With Inverse Optimal Regression ACM SIGGRAPH 2014

 (Jungdam Won) Animating Oscillatory Motion With Overlap: Wiggly Splines ACM SIGGRAPH 2008

Week 7

9 / 12

(Kibeom Youn) Boxelization: Folding 3D Objects Into Boxes ACM SIGGRAPH 2014

(Dongchul Jo) Designing Inflatable Structures ACM SIGGRAPH 2014

Week 8

9 / 24

(Kyunglyul Hyun) Learning a Manifold of Fonts ACM SIGGRAPH 2014

(Tian-iok Tionn) The Line of Action: an Intuitive Interface for Expressive Character Posing ACM SIGGRAPH ASIA 2013

Week 9

10 / 1

(Hwangpil Park) Level-of-Detail Quad Meshing ACM SIGGRAPH ASIA 2014

(Ri Yu) Real-time Non-rigid Reconstruction using an RGB-D Camera ACM SIGGRAPH 2014

Week 10

10 / 17

(Min Joo Yoon) Capturing Braided Hairstyles ACM SIGGRAPH ASIA 2014

(Jungsoo Park) Animating Deformable Objects using Sparse Spacetime Constraints ACM SIGGRAPH 2014

Week 11

10 / 24

(Kyungyong Yang) Efficient Unsupervised Temporal Segmentation of Human Motion SCA 2014

(Kyungho Lee) Interactive Motion Mapping for Real-time Character Control Eurographics 2014

Week 12

10 / 31

(Seokjae Lee) Feedback Control for Rotational Movements in Feature Space

Eurographics 2014

(Dongchul Jo) Parameter Estimation and Comparative Evaluation of Crowd Simulations Eurographics 2014

Week 13

11 / 7

(Kibeom Youn) Robust Surface Reconstruction via Dictionary Learning ACM SIGGRAPH ASIA 2014

(Jungdam Won) Creating Works-Like Prototypes Of Mechanical Objects  SIGGRAPH ASIA 2014

Week 14

11 / 14

(Kyungho Lee) Topology-constrained Synthesis of Vector Patterns SIGGRAPH ASIA 2014

(Kyungyong Yang) Mirror Mirror: Crowdsourcing Better Portraits SIGGRAPH ASIA 2014

Week 15

11 / 28

(Park Junho) Wave-Ray Coupling for Interactive Sound Propagation in Large Complex Scenes SIGGRAPH ASIA 2013

(Hwangpil Park) On-line Real-time Physics-based Predictive Motion Control with Balance Recovery Eurographics 2014

[ Practice for Siggraph Asia presentation ]

Week 16

12 / 5

(Seokjae Lee)

(Seokho Ryu)

Week 17

12 / 12

(Kyunglyul Hyun)

(Ri Yu)

Week 18

12 / 19

(Min Joo Yoon)

(Jeongsu Park)

Week 19

12 / 26

(Tian-iok Tionn)

()

 

Here are papers that we may read for class.

Siggraph 2014 papers link

Siggraph 2013 asia papers link
Siggraph 2013 papers link
Siggraph 2012 asia papers link
Siggraph 2012 papers link
Siggraph asia 2011 papers link
Siggraph 2011 papers link
Siggraph 2010 papers link
Siggraph 2009 papers link
Siggraph 2008 papers link


발표 토론

·         시간 편의 논문에 대한 토론을 진행할 예정이다. 모든 수강생들은 2 정도의 논문을 발표하고 토론을 주도해야 한다. 발표자가 먼저 논문에 대해 10분에서 15 정도의 시간 동안 논문에서 다루는 문제와 해결 방법에 대해 설명한 수강생 전체가 참여하는 자유 토론 형식으로 진행한다.

·         모든 수강생들은 강의 토론할 논문 2편을 최소한 서론까지 읽어 논문에서 해결하고자 하는 문제가 무엇인지 파악하고 강의에 참여해야 한다. 본문의 내용과 결과 등은 한번 훑어보는 정도로 충분하며, 이보다 중요한 것은 나라면 문제를 어떻게 해결할 것인가 미리 생각해 보는 것이다. 강의에서는 논문에서 제시하는 방법과 자신의 생각을 비교해 생각하며 토론에 참여한다.

·         Saying enough without saying too much: 10분에서 15 정도의 비교적 짧은 시간 동안 논문의 내용을 충실히 설명하기 위해서는 논문의 핵심적인 내용을 요약해야 한다. 먼저, 문제를 명쾌하게 설명해야 한다. 문제에 입력이 무엇이고 기대하는 출력이 무엇인지를 명확히 해야 한다. 둘째, 논문에서 제시하는 해결책을 개략적으로 설명한다. 필요한 경우 이와 연관된 한두 가지의 기술적인 주제에 대해 추가적인 설명을 덧붙인다. 발표에 있어서 가장 중요한 점은 반드시 설명해야 하는 핵심적인 주제와 생략할 있는 부수적인 내용을 구분하는 것이다.

·         발표는 원칙적으로 말로 설명하며 필요한 경우 칠판을 사용한다. 파워포인트 슬라이드는 허용되지 않는다. 이는 논문의 주요 내용을 정확한 표현으로 설명하는 연습을 위한 것으로, 그간 슬라이드의 남용으로 인해 말로 설명하기 보다는 슬라이드에 의존하는 경향을 피하고자 한다. 다만, 논문의 결과 영상과 비디오를 보여주기 위한 용도로 프로젝터를 사용할 있다. 노트북 컴퓨터는 강의 미리 준비되어 있을 예정이므로 USB 메모리 등에 필요한 자료를 담아오거나, 데이터가 너무 경우에는 최소한 강의 하루 전에 데이터를 미리 강의용 노트북 컴퓨터에 다운로드 받아야 한다.

·         논문에 대해서는 다음과 같은 내용을 토론한다.

o    다루어지는 문제가 중요한가? 문제의 중요도는 여러 가지 측면에서 생각해 있다. 일단 다양한 응용 분야에서 활용 가능하거나, 오랜 시간 미제로 남겨져 있었거나, 앞으로 새로운 문제들을 창조하는 기폭제 역할을 경우에 중요한 문제로 있다.

o    제시된 해결책이 적절한가? 실제로 풀고자 하는 문제를 해결하고 있는지, 일반적인 경우에 항상 적용할 있는지, 계산 시간이나 메모리 소모에 있어서 실용적인지 등을 고려한다.

o    개선할 여지가 있는가? 문제의 범위를 넓히거나, 풀기 쉬운 형태로 바꾸는 것을 고려한다. 해결책에 있어서 개선할 여지가 있는지, 혹은 제시된 해결책을 다른 문제에 적용할 있는지 등을 고려한다.

·         토론에 있어서 발표자의 역할은 (1) 질문에 대해 답을 있도록 논문의 세부적인 내용을 숙지하고 있어야 하고, (2) 수강생들의 관심과 참여를 이끌 있는 주제를 설정하여 토론을 주도해야 한다.